Sporten-Voeding :1-1

Nooit te laat om te beginnen

Is sporten beter voor je gezondheid dan op je voeding letten? Of moet je dat hele sporten laten zitten (wat wel fijn is als je er  toch niet van houd) en je storten op gezonder eten. Of moet je helemaal niets doen want het maakt toch niets uit voor je gezondheid op de lange duur? Allemaal fout!

Sporten-voeding: 1-1

Sporten èn voeding zijn even belangrijk voor je gezondheid, ze hebben wel andere of aanvullende  effecten. Ze vullen elkaar aan en zorgen ervoor dat je lichaam beter werkt. Ze versterken elkaar. Ze maken je sterker, fitter en lichamelijk gezonder.

De voordelen van sporten

Zo is sporten bijvoorbeeld goed voor de ontwikkeling van je hart- en vaatstelsel. Het hangt een beetje van de sport die je beoefend af, maar het is niet voor niets dat alle professionele atleten aan krachttraining doen. je wordt er sterker, en sneller. Je hebt minder lichamelijk klachten en een betere lichaamssamenstelling (meer spiermassa, minder vet). Je kunt ook aan krachttraining doen als je te zwaar bent, en zelfs als je obees bent. Dat is zelfs veel beter dan rondjes in het zwembad te drijven (zwemmen is wat anders dan gezapige baantjes trekken, sorry). Zorg dan wel voor goede begeleiding.  Begin bij het begin en ga niet te hard! Zo kun je bijvoorbeeld de volgende klachten helpen voorkomen of verbeteren:

  • rugklachten
  • knieklachten
  • Klachten door zittend werk (bijvoorbeeld nekklachten en rsi)
  • Kortademigheid door slechte conditie
  • Osteoporose: ouderen die aan krachttraining doen hebben veel minder dan gemiddeld last van osteoporose en in veel mindere mate)

Kortom: door krachtsport krijg je je kracht weer terug, stevige botten, en een betere weerstand. Door de grotere spiermassa die je tijdens krachttraining kweekt ten opzicht van je vetmassa zie je er bovendien veel slanker uit. De weegschaal kan hetzelfde aanwijzen maar dat zegt niets: 1 kilo vetmassa heeft veel meer volume dan 1 kilo spiermassa, wel 4x zoveel. Daarom wegen sporters meer dan je op het oog kunt zien.

Als je steeds stram of stijf bent, kun je daarnaast door bijvoorbeeld yoga je lichaam soepeler maken. Of gewoon door thuis rek-en strek oefeningen te doen.

De voordelen van goede voeding

Voeding is even belangrijk als sporten. Door te sporten en door extra spiermassa te kweken verbrand je meer calorieën, maar de samenstelling van je voeding is minstens even belangrijk als het precieze aantal calorieën dat je eet. Het aantal calorieën dat je lichaam nodig heeft is wel bepalend voor je postuur helaas. Daarom moet je wel letten op de hoeveelheden die je eet. Door minder te eten krijg je minder energie binnen. Daardoor gebruikt je lichaam de opgeslagen energie uit je lichaam. Zo val je af.

Maar wat je eet is heel belangrijk. Een rol koekjes is wel even iets anders dan groenten, granen, en vlees. Je lichaam gaat ook anders om met kant en klare, bewerkte ingrediënten zoals suiker, witbrood en verzadigde vetten en kant-en-klare maaltijden. Die worden veel gemakkelijker bewerkt en opgeslagen, je hebt sneller weer honger en je eet er veel meer van omdat het makkelijker weghapt en meestel veel meer calorische voedingswaarde bevat. De combinatie van een dieet van bewerkte voeding (het Amerikaanse dieet) en weinig beweging kun je zonder tegenspraak de schuld geven van een aanzienlijk deel van westerse welvaartsziekten zoals diabetes 2, maag en darmklachten, hart-en vaatziekten en een groot aantal voedsel allergieën (nog wat geurstoffen, kleurstoffen, smaakstoffen iemand?). Onbewerkte voeding (groenten, fruit, vlees, zaden, peulvruchten, noten, gezonde vetten zoals olijfolie en kokosolie etc.) heeft de meeste voedingswaarde, vitaminen en mineralen.

Vuistregels voor een betere voeding zijn:

  • Kies onbewerkte voeding. Als je niet herkent wat het oorspronkelijk geweest is, eet het dan niet. Als er dingen in zitten die je niet kent, eet dan wat anders.
  • Suiker is suiker. Of het nu fructose, maltose, riet- of bietsuiker is.
  • Eet meer groenten.
  • Eet meer fruit.
  • Eet tot je 80% vol zit (en niet tot je op barsten staat, hierover een andere keer meer)

 

Voeding en sporten zijn dus even belangrijk voor een gezonde levensstijl!

meer weten over krachttraining? Kijk hier (Engels)!

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>